AL.LEGACIONS DEL
NOU MOVIMENT CIUTADÀ PER CAMBRILS (NMC) A LA PROPOSTA DE PRESSUPOST
GENERAL REALITZADA PER L’EQUIP DE GOVERN MUNICIPAL PER AQUEST ANY 2013
L’NMC segueix creient que
encara hi ha marge per a la correcció i millora de l’actual proposta de
Pressupost realitzada pel Govern
Municipal de Cambrils. L’NMC avança que en aquesta ocasió, donada la possible
aprovació defintiva de l’esmentat Pressupost, el seu objectiu fonamental será
intentar evitar la realització d’un Expedient de Regulació d’Ocupació
(ERO), que ha estat anunciat pel mateix Equip de Govern, que suposem que està
en marxa però del qual encara no en tenim detall sobre com es desenvoluparà a
la pràctica, que pot afectar i significar l’acomiadament de fins a
quaranta-cinc treballadors municipals. Considerant que l’Equip de Govern des
d’un bon començament ha tingut sempre previst tirar endavant aquesta mesura,
avançant-se fins i tot a la mateixa aprovació definitiva del Pressupost,
afirmant que cal efectuar un estalvi aproximat d’un milió cent mil Euros,
la proposta del NMC intenta demostrar, mitjançant les seves al.legacions, com
aquests diners es poden aconseguir de l’estalvi en altres capítols, sobretot
pel que respecta a la tasca ordinària dels diferents departaments municipals,
així com també s’aporten altres consideracions sobre la mateixa política de
personal, possibles millores d’ingressos i canvi en la cultura organitzativa
del mateix ajuntament, donat que, això sí que no ho podem canviar ni posar en
dubte, existeixen uns crèdits i uns interessos, així com unes sentències
judicials negatives, que s’han de pagar i retornar en els terminis establerts.
Per tot el dit
anteriorment aquestes són a continuació les al.legacions concretes del NMC:
1)
Demanem a
l’Equip de Govern que, abans de convocar una nova Sessió Plenària i passar a
l’aprovació definitiva de la
seva Proposta de Pressupost Municipal per a l’any 2013,
canviï el seu full de ruta i accepti el que ja vam proposar en la seva
aprovació inicial, el que és reunir-se conjuntament amb els representants
dels treballadors i la totalitat dels grups municipals representats a
l’Ajuntament per, entre tots plegats, procurar cercar mesures alternatives que
encara, ens consta, sota el nostre punt de vista, no s’han contemplat ni
discutit obertament, com poden ser, per exemple, la possibilitat de reduir la
jornada laboral de tots els treballadors, i plantejar de la mateixa manera una
possible reducció de sou proporcional en cada cas i categoria, per poder seguir
mantenint la plantilla actual. En el mateix terreny de Personal segurament es
podria plantejar alguna prejubilació anticipada i pactada que ajudaria a
l’estalvi futur en el capítol 1 sense haver d’arribar a l’ERO esmentat;
2)
Ens consta,
d’altra banda, la presentació d’al.legacions per part de la Taula pel Suport
a l’Educació de Cambrils, les quals recolzem i demanem que puguin ser
incorporades en la correcció de pressupost definitiu en no tractar-se de grans
quantitats que alterin de forma significativa el resultat total de l’exercici;
4)
Igualment
demanem la supressió de les cinc dedicacions exclusives que actualment
compta l’Equip de Govern, tot respectant en aquest cas la de l’Alcaldessa, el
que suposaria un estalvi aproximat de 110.000 Euros;
5)
Plantegem la
possibilitat d’eliminar una o totes dues adhesions a les entitats
municipalistes presents en aquest moment a Catalunya, com són l’ACM i la
FMC, que en definitiva es repeteixen en el seu mateix objectiu, i a la pràctica
aporten ben poc als interessos del nostre municipio, el que representaria un
estalvi possible de 14.000 Euros;
6)
Igualment, al
Departament d’Alcaldia, que ja compta amb dues secretàries i un Cap de Premsa,
creiem que la nova figura de Cap de Gabinet es pot estalviar ja que no
considerem oportuna la seva creació en el mateix moment que es parla
d’acomiadar altres treballadors;
7) Ens mostrem
contraris al fet de què, davant de la reducció del pressupost de tots els
departaments municipals, amb l’excepcionalitat de la Regidoria d’Hisenda,
incrementi el Pressupost de l’Àrea de Serveis i Espai Públic en 285.000
Euros, i és en aquest punt que realitzem les següents propostes per
provocar majors estalvis i canviar el signe d’aquesta inèrcia poc positiva:
7.1 Donem molta importància a la gestió del consum energètic a tot
el municipi, i es per això mateix que creiem que la seva millora, quant a
l’estalvi es refereix, és del tot necessària. La incorporació de sistemes que
proporcionin major eficiència energètica classificant-los segons els objectius
de la seva rentabilitat ha de ser la pauta a seguir en aquest àmbit. Cal un Pla
Energètic Municipal que repassi l’inventari de múltiples situacions diferents
que ens trobem a la nostra ciutat i a les quals s’hi ha de donar solució en
cada cas i particularitat.
7.2 Pel que respecta a l’enllumenat públic al carrer cal aprofundir
en la substitució de les làmpades de vapor de mercuri per les de vapor de sodi
d’altra pressió que ens proporcionen un 40 % d’estalvi; es poden substituir els
mecanismes antics existents per la incorporació de nous elements que permetin
la regulació dels nivells d’intensitat i la força de la il.luminació en si
mateixa; per exemple es podrien instal.lar més reactàncies electròniques en
lluminàries fluorescents; es podrien canviar els interruptors d’horari o
fotocel.lulars per nous sistemes de telegestió; cal continuar, d’altra banda,
en l’optimització dels contactes amb empreses subministradores perquè puguin
col.laborar en aquest objectiu ja que deu ser també del seu interés; cal així
realitzar un major manteniment preventiu de les instal.lacios per aprofitar-les
al màxim…, i, és clar, segurament per tot això caldrà seguir conservant la mà
d’obra que tenim fins al dia d’avui;
7.3 Pel que respecta als edificis municipals, igualment
creiem prioritari el reemplaçament de làmpades per fluorescents en els casos
necessaris, i, en general, cal una millora en la distribució dels punts de
llum; al que podem afegir el canvi de reactàncies convencionals per
electròniques, la instal.lació de detectors de presència per evitar consums
innecessaris, col.locació de més rellotges amb contador que es tanquin
automàticament; millores, en general, dels sistemes de calefacció i d’aire
acondicionat que creiem que ens ajudarien a estalviar encara més;
7.4 Pel que fa relació al parc de vehicles municipal, caldria, per
una banda, un millor control del seu aprofitament i conseqüentment les seves
despeses associades en reparacions o benzina per esmentar-ne dues de ben
clares, realitzar un manteniment propi dels mateixos vehicles des de l’ajuntament
ja que es compta amb personal capacitat, i, evidentment evitar l’ús arbitrari i
irresponsable dels mateixos;
7.5 Per acabar amb aquest punt creiem que no existeix avui dia a
l’Ajuntament una visió global d’estalvi, ni el dibuix de l’horitzó real al que
podem arribar amb futures mesures com les que esmentem , que calculem que en un
any podrien proporcionar-nos un estalvi en les partides que s’hi destinen de
més d’un 30 % de la despesa proposada
inicialment. Cal doncs identificar un responsable tècnic municipal que treballi
com a Gestor Energètic amb les úniques, i prou importants, missions de:
per un costat, buscar el finançament exterior que existeix per afrontar aquests
canvis radicals de mentalitat en el consum de l’energia; i, per una altra
banda, comptar amb un pla real, amb objectius que assolir, a partir de poder
comptar amb uns inventari i auditoria reals de la situació en la qual ens
trobem;
8) Existeixen altres propostes, de caire més general, que potser no
quantifiquem però sí que hom pot arribar a la conclusió que ens suposarien uns
grans estalvis: per exemple, no contractar cap estudi més a cap empresa
exterior, ja que considerem que existeixen precisament treballadors qualificats
suficients per poder realitzar-los a nivell intern; de la mateixa manera
demanem a l’actual govern que no endegui cap inversió més que pugui
significar despesa posterior i que, concretament, abandoni la idea d’ampliar
les dependències de la Policia Local a la Sala Àmbits, així com el fet de voler
acabar d’urbanitzar la plaça de l’ajuntament; finalment, tampoc
entendríem que s’obrissin nous serveis en qualsevol departamento, cosa que
es podria entendre de la lectura de les noves partides assignades a cada
Regidoria, quan la situació real del momento i el que hem vist fins ara és
precisament l’eliminació de molts que ja existien i eren valorats positivament;
9) Caldria també analitzar, donades les circumstàncies, quins contractes que
actualment realitzen empreses exteriors, moltes vegades de fora del
municipi, sobretot també en l’àmbit de l’Àrea de Serveis però també altres
tasques que fins al dia d’avui es venien contractant, podrien precisament
ser interioritzats per aquests treballadors municipals que, d’altra banda,
seguirien demostrant que són útils a l’administració i a la ciutadania, de la
mateixa manera que, augmentant el seu esforç i les seves competències, podrien
contribuir a un major estalvi en relació a la despesa exterior que es
realitzava en el passat;
10) Dels grans contractes existents a nivell municipal sembla que
alguns ja s’han renegociat recentment, però de ben segur n’hi haurà algun
altre, com sembla ser que pugui ser el de la telefonía general, al qual s’hi
podrien incloure resolucions segurament molt ventatjoses als nostres interessos
d’estalvi donada l’alta competència existent entre empreses, etc.; d’entre
aquests contractes, per exemple, ens preocupa especialment el de Secomsa,
segurament perquè no tenim representació, ni en volem tenir, al Consell Comarcal
del Baix Camp, i donada la situació ens fa ser escèptics sobre les decisions
que allí s’hi prenen sobretot intentant analitzar si el cost pel servei que es
dóna és en darrera instància beneficiòs als interessos del nostre ajuntament,
i, en definitiva, a la butxaca dels nostres conciutadans;
11) Decisions com les de reorganitzar
les àrees de treball i indirectament les regidories, sempre que es faci bé,
clar està, tenint en compte el buidatge de contingut que algunes han anat
patint al llarg dels darrers dos anys, així com reduir la dimensió de
l’entramat d’empreses municipals, creiem que poden comptar amb el nostre
acord, i és aquí on precisament els hi recordem que els hi hem expressat en
diferents ocasions la nostra voluntat de formar part de la Comissió de
Seguiment o Creació de la futura empresa única Cambrils Serveis sobre la qual
no tenim tampoc gaire información;
12) En l’apartat d’ingressos, ja que en el període de gairebé dos anys de
govern municipal actual, no s’han pogut captar inversions que signifiquessin un
augment a les aportacions del pressupost, coneixedors que avui dia es troba
sobre la taula governamental una proposta
de celebració d’un segon dia de mercat de venda no-sedentària al nostre
municipi, que representaria precisamente un augment important dels ingressos
calculat entre 160 i 300.000 Euros, demanem que s’estudiï a fons aquesta
proposta i condicions de la seva celebració;
13) Malgrat tenir-ho en compte en la comptabilitat final de l’Ajuntament,
igualment demanem que, per damunt de fidelitats partidistes de CiU amb el
govern de la Generalitat, o del PP amb el govern de l’Estat, es reclamin a
les administracions catalana i espanyola els diners que ens deuen als
cambrilencs, així com es busquin solucions definitives per trobar la
viabilitat futura d’un municipi de les nostres característiques, a partir de
demostrar el fet que ja resulta imposible suprimir més serveis , ni es poden
pujar més els impostos als ciutadans, ni es poden acomiadar més treballadors.
Cadascú en el seu terreny creu pensat i meditat fins on és arribat el seu
límit. En el cas de Cambrils el límit s’ha esgotat, i les solucions que queden
per prendre en gran part ens les haurien de facilitar des de fora i no només
esperar que enderroquem allò que en el seu dia va ser un bon model de ciutat,
amb qualitat de vida, bon entorn i bons serveis a les persones. Si anem més
enllà, i toquem allò que podem considerar imprescindible, viurem el risc de
poder perdre tot allò guanyat no només com a famílies domèstiques cambrilencs,
sinó també traduït a la possible elecció de la nostra ciutat com a destinació
turística en el moment de què no podem garantir jardins ben cuidats,
manteniment d’infraestructures, ofertes alternatives d’oci, etc.
L’austeritat ha de ser per tots i en tot, no només allí on sigui més fácil
executar-la numèricament. Els que som representants polítics als ajuntaments
som més representants dels nostres ciutadans que no pas representants del
nostre partit polític mitjançant el qual hem estat escollits. Si no ho entenem
així, segurament ho seguirem fent malament, o potser pitjor, donada l’època que
ens ha tocat viure. Si prenem les decisions de la forma més consensuada
possible obtindrem més complicitats orientades cap a la millora.
CAMBRILS,
8 DE MARÇ DE 2013-03-08
No hay comentarios:
Publicar un comentario